Krachtsensor vs rotatiesensor in een handbike

Op: 06-09-2017 | Om 12:30 uur| Door: Jesse Wilbrink

Bij de aanschaf van een elektrisch ondersteunde handbike is het belangrijk om te letten op de manier van aandrijving. Maar wat is nu eigenlijk het verschil? En wat past het beste bij mijn rijstijl?

Er zijn feitelijk gezien 2 verschillende soorten aandrijving te onderscheiden: de krachtsensor en de rotatiesensor.


"Bij een handbike met krachtsensor fiets je op een natuurlijke manier, alsof je altijd de wind mee hebt."


Rotatiesensor
De rotatiesensor is bij handbikes verreweg de meest gebruikte manier van aandrijving. Niet omdat dit dan ook de beste manier van aandrijven is maar voornamelijk omdat dit het goedkoopste systeem is. Het systeem werkt erg eenvoudig. Zoals het woord al doet vermoeden zit er in de handbike een sensor die rotatie meet. Zodra er beweging is in de pedalen dan ziet de sensor dit en slaat de motor aan. De motor geeft dan direct ondersteuning naar het niveau dat bepaald wordt door het display.

Als het display staat ingesteld op stand 1 dan staat dit voor de handbike gelijk aan een bepaalde snelheid, bijvoorbeeld 10 kilometer per uur. Wanneer je gaat handbiken op stand 1 en de pedalen beweegt dan zal de handbike je 'vooruit trekken' naar 10 kilometer per uur. Het maakt hierbij niet uit of je nu hard of zacht trapt, hij gaat gewoon naar 10 kilometer per uur. Wil je nu in deze stand harder fietsen dan de gestelde 10 kilometer per uur dan fiets je als het ware de motor voorbij en gaat het ineens zwaar. Stel je de handbike in op een hogere stand dan trekt de handbike je naar de snelheid die daarbij hoort.

handbike
De ION motor met de as waarop de krachtsensor de meting doet

Krachtsensor (ook wel een torque sensor)
De krachtsensor werkt precies omgedraaid van een rotatiesensor. Ook bij een krachtsensor zit er een sensor in het systeem. Het verschil is echter dat de krachtsensor niet meet of er beweging is maar juist hoeveel kracht er op de pedalen gezet wordt. Wanneer je weinig kracht levert dan krijg je minder ondersteuning dan wanneer je meer kracht levert. Het grote voordeel bij deze manier van aandrijven is dat je hierbij zelf kunt bepalen hoe hard de handbike gaat. Anders dan bij de rotatiesensor zijn er niet vooraf ingestelde snelheden maar bepaal je zelf hoe snel je wilt fietsen.

Uiteraard is het bij de krachtsensor ook mogelijk om te wisselen in standen. Op het systeem dat de Frontline handbike gebruikt (dat ook gebruikt wordt in Sparta fietsen) staan bijvoorbeeld 5 verschillende standen. Bij stand 1 krijg je minder hulp dan bij stand 5 maar beide volgens het zelfde principe: meer kracht is meer ondersteuning.

Naast de standen is het bij een krachtsensor ook mogelijk om te spelen met het kalibreren. Hierbij wordt het 0-punt van de krachtsensor verlegt zodat de aandrijving gevoeliger of minder gevoelig wordt. In het uiterste geval kan de handbike zo ingesteld worden dat hij bij stand 5 zelfs helemaal van zelf rijdt!

Korte samenvatting
De kortst mogelijke samenvatting van het verschil tussen de rotatiesensor en de krachtsensor is als volgt:
- Bij de handbike met krachtsensor fiets je op een natuurlijke manier, alsof je altijd de wind mee hebt.
- Bij de rotatiesensor wordt je als het ware vooruit getrokken door de handbike en heb je minder invloed op de snelheid waarop je fietst.

Wat past bij mij?
Dat is natuurlijk erg persoonlijk. De ene persoon wil graag zelf nog een zekere inspanning blijven leveren terwijl de ander graag vooruit getrokken wordt. Het beste is om het zelf te ervaren. De Frontline handbike is de enige die gebruik maakt van de ultieme Sparta ION krachtsensor en de bijbehorende software. Vraag bij ons én bij een andere handbike-leverancier een proefrit aan. Alleen op deze manier kun je het verschil merken en een wel overwogen keuze maken!